messian1

MDG 317 0009-2

Rudolf Innig, Orgel

Olivier Messiaen (1908-1992) Complete Organ Works Vol. 1

La Nativité du Seigneur (1935)

Excerpts from the booklet

La Nativité du Seigneur (The Nativity of the Lord) occupies a special place among the organ works at the center of Olivier Messiaen's oeuvre. Its nine meditations make it his first major organ cycle. Prior to it he had published a few organ pieces, Le banquet céleste (1928), Diptyque (1930) and Apparition de l'Église éternelle (1932), and a four-movement cycle, L'Ascension , in which he had still shown some hesitation between an orchestral (1932) or organ (1934) version. In retrospect, Messiaen himself also shared in this view of his development. In his ‘Technique de mon langage musical’, a theoretical work published in Paris in 1944 and 1969, he named La Nativité du Seigneur as the first composition to display the special characteristics of his musical language. (Rudolf Innig)

Excerpts from the reviews

„Eines der ganz großen Werke zeitgenössischer Orgelmusik, ein außergewöhnlich überzeugender junger Interpret, ein Instrument, das dieser Musik rundum gerecht wird, sorgfältige Technik und dazu ein ästhetisch wie inhaltlich vorbildlich gestaltetes Album: Soviel auf einmal gibt es selten zu loben.“ (Fono Forum, 1978)

„Das frühe Hauptwerk Messiaens (1935) ist von Rudolf Innig mit allen Wundern des Klanges so eindringlich interpretiert worden, dass diese CD bedingungslos empfohlen wird. Innig fügt einen beachtlichen Essay über die Komposition hinzu. (Musik und Kirche, 1979)

„Das Resultat ist ein Messiaen ohne jede spieltechnische Vernebelung und in bestechender Präzision dargeboten. Auch die ausführliche Textbeilage verrät viel editorische Sorgfalt.“ (Fono Forum, 1996)

„This young German organist offers a genuinely interesting rendering.“ (Fanfare, 1980)

«L’orgue, sur lequel vous avez enregistré est très beau et votre exécution est vraiment merveilleuse : technique éblouissante, rythme parfait, belle registration ! » (Olivier Messiaen, 1982)