messian2

MDG 317 0346-2

Rudolf Innig, Orgel

Olivier Messiaen (1908-1992) Complete Organ Works Vol. 2

Apparition de l’Église éternelle

Diptyque

Le Banquet céleste

L’Ascension

Excerpts from the booklet

Olivier Messiaen's »Livre du Sacrement« was first performed in summer 1986. Thanks to its convincing musical idea and its impressive dimensions (18 movements taking two hours to perform), this organ work is regarded as one of the crowning achievements of organ music.
Exactly 60 years earlier, Messiaen, at the age of 18, had composed the first of his works to appear in print. It is no coincidence that this composition, a short meditation for the organ entitled »Le Banquet céleste«, dealt with the same subject. The organ works selected for this recording - »Diptyque« (1930), »L'Apparition de l'église éternelle«, (1932), and »L'Ascension«, a cycle with four movements first arranged for an Orchestra - had all been completed by 1934. Retrospectively it can be said that these works marked the beginning of an artistic development through which organ music was to gain new historical significance and became one of the focal interests of the musical avant-garde. (Rudolf Innig)

Excerpts from the reviews

„Es gelingt dem spieltechnisch unfehlbaren Interpreten vorzüglich, auch die der messiaenschen Musik innewohnende Atmosphäre zu schaffen und noch zu vertiefen. Daher verdient diese Aufnahme vorbehaltlos das Prädikat „sehr empfehlenswert.“ (Musica Sacra, 1989)

„Rudolf Innig hat sich wie nur wenige in die musikalische Welt Olivier Messiaen’s hineingelebt. Der Organist gibt nicht nur den Notentext einwandfrei wieder, sondern es gelingt ihm auch, die Atmosphäre der Musik zu erfassen und dem Zuhörer zu vermitteln. Eine glutvolle, eindringliche Interpretation und eine sehr gute Aufnahme.“ (Ars Organi, 1989)

„A highly recommended presentation of Messiaen’s Early Organ Works. Here the precision of the engineering corresponds to the precision of the soloist.“ (American Record Guide, 1996)

“Rating: our highest recommendation!” (Classic International, 1996)

« En résumé: un très beau disque, présentant des œuvres qui comptent parmi les plus accessibles dans l’œuvre de Messiaen. » (Privilège, 1989)

« La interprétation est ardente et intense, modérée tant dans sa vivacité que dans les très lent, extatique (Le Banquet céleste) : pensée autant que ressentie, équilibrée. Innig sans doute se placera aux côtes de Louis Thiry. » (Diapason, 1990)